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Dec 16, 2017
Opening: December 16, 2017, 18:30

Press release

Inside the courtyard Site specific project | Galleria Gentili, Firenze

Panca di via (Street bench) is an interpretation of the benches on the exterior of Florentine Renaissance palaces. It offers a reflection on the forms of generosity and selfishness in architecture.

An element that lies halfway between private and public, between urban furniture and a monument to power, the Panca di via is a place of limits, a precise resting place that recounts the relationship between the inside and outside, between mine and ours.

By re-elaborating the Panca di via inside the courtyard of the Galleria Gentili, we reproduce this limit in an intimate context that invites us to add the gesture of reading to the gesture of the urban resting place. The bench is supported by two glass cases that hold a small library of works on the forms and ideas through which architecture has expressed its generosity or selfishness.

The texts create a choral discourse or perhaps reproduces a frugal urban chat about the opportunities that architecture offers in public spaces when it cedes or denies something to others.

In this way, Panca di via repeats the function of a device for waiting and dialogue. It proposes that the observer use the work through a posture that recounts how forms of architecture are outcomes of the political vision of the city, capable of producing unpredictability, emotions, social relationships, and defining recognition or distances.

Brief bibliography on the architecture's generosity and egoism:

AA VV. (2014). Roma Interrotta. Milano: Johan & Levi; Aureli Pier Vittorio (2016). Il progetto dell'autonomia. Politica e architettura dentro e contro il capitalismo. Macerata: Quodlibet; Bignardi M., Lacagnina D., Mantovani P. (a cura di) (2008). Cantiere Gibellina. Una ricerca sul campo. Roma: Artemide; Bocchi F., Smurra R. (a cura di) (2017). I portici di Bologna nel contesto europeo. Bologna: Luca Sossella Editore Bodei Silvia (2014). Le Corbusier e Olivetti. Macerata: Quodlibet; Campitelli Alberta (a cura di) (2004). Villa Borghese. Storia e gestione. Atti del Convegno internazionale di studi (Roma, 19-21 giugno 2003). Milano:Skira; Colomina B., Wigley M. (2014). Are We Human? Notes on an Archaeology of Design. Baden: Lars Muller Publishers; De Carlo Giancarlo (2015). L'architettura della partecipazione. Macerata: Quodlibet; Dehaene M., De Cauter L. (a cura di) (2015). Heterotopia and the City: Public Space in a Postcivil Society. New York: Routledge; Eisenmann Peter (2014). Inside Out. Macerata: Quodlibet; Friedman Yona (2017). Tetti. Macerata: Quodlibet; La Cecla Franco (2008). Contro l’architettura. Torino: Bollati Boringhieri; La Ferla Mario (2004). Te la do io Brasilia. La ricostruzione incompiuta di Gibellina nel racconto di un giornalista-detective. Roma: Stampa Alternativa; Lambert P., Bergdoll B. (2013). Buinding Seagram. New Haven: Yale University Press; Lui A., Urbonas G., Freeman L. (a cura di) (2017). Public space? Lost and found. Cambridge: MIT Press; Maldonado T., Obrist H. U. (2015). Arte e artefatti. Milano: Feltrinelli; Mantovani Fabio (2017). Cento case popolari. Macerata: Quodlibet; Michelucci Giovanni (2011). Brunelleschi Mago. Napoli: Medusa Edizioni; Molinari Luca (2016). Le case che siamo. Roma: Nottetempo; Monica Luca (2008). Gallaratese Corviale Zen. I confini della città moderna disegni di progetto degli studi Aymonino, Fiorentino, Gregotti. Parma: Festival Architettura; Pallasmaa J. (a cura di Fratta M., Zambelli M.) (2011). Lampi di pensiero. Bologna: Pendragon; Pomodoro Sabrina (2012). Spazi del consumo. Shopping center, aeroporti, stazioni, temporary store e altri luoghi transitori della vita contemporanea. Milano: Franco Angeli; Sudjic Deyan (2012). Architettura e potere. Come i ricchi e i potenti hanno dato forma al mondo. Milano: Feltrinelli; Zevi Bruno (1974). Il linguaggio moderno dell’architettura. Torino: Einaudi.

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